Hvad skal du huske til køreprøven - kørelærer

Gå til indhold

Hoved menu:

Hvad skal du huske til køreprøven

Køreprøven

Kontrolprøven
Til køreprøven vil den sagkyndige bede dig om at kontrollere, at 3 forskellige dele af bilen er i
forsvarlig stand. Den kontrol du skal udføre er praktisk og ikke teoretisk. Den er forholdsvis simpel
og der skal ikke anvendes værktøj eller undersøges umiddelbart utilgængelige dele af køretøjet.
Hvis du ikke kan løse de 3 opgaver, vil den prøvesagkyndige give dig yderligere 1-2 opgaver. Hvis du
ikke kan løse nogen af de fem opgaver er prøven slut.

Ratslør
Nyere biler må normalt ikke have ratslør. Det betyder at hjulene straks skal følge rattets bevægelse.
Start
motoren
Lig en finger på rattet og vibrer det. Se efter at venstre forhjul bevæger sig. For at tjekke ratslør på
højre forhjul, skal du bede din sagkyndige vibrere rattet og du skal gå over til det højre forhjul og se
at det bevæger sig.
Servovæskebeholderen
Findes ikek på min bil da servoen er elektronisk

Bremsepedalen
Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund når der trædes hårdt på pedalen. . Bremsepedalen må
ikke synke,
når den holdes nedtrådt.
Vakuumforstærker
Vakuumforstærkeren (eller bremseforstærkeren) kontrolleres ved at træde 4-6 gange på
bremsepedalen. Start motoren med kobling og bremsepedal trådt ned. Bremsepedalen skal da synke
et lille stykke.
Bremsevæskebeholderen
Bremsevæskebeholderen skal være fyldt til mellem min og max mærket og det aflæses udenpå
beholderen. Mangler bilen bremsevæske vil lampen for bremsefejl lyse eller blinke.
Generelle regler for lygter
Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, alle lygter skal kunne lyse og lygter i et lygtepar skal
have ens lysstyrke og farve.
Nærlys
Nærlyset må ikke blænde. Derfor skal overkanten af lysgrænsen falde med mindst 1%. Stil dig foran
nærlyslygten. På højre lår sætter du en finger i lysgrænsens øverste kant. Gå 1 meter tilbage og
lysgrænsen skal være faldet med mindst 1 cm.
Stoplygter
Stoplygterne skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne. Du skal bede den sagkyndige træde på
bremsen, så du kan se at stoplygterne virker.
Blinklygter
Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
Havariblink
Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.

Nummerpladelygter
Nummerpladelygterne skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade.
Horn
Hornet skal have en klar, konstant tone. Tryk på hornet og lyt.
Motoren må ikke udvikle unødig røg
Udstødningsrøgen skal være usynlig. Når motoren er kold, kan røgen dog være hvid (vanddamp).
Start motoren og gå om til udstødningsrøret og se efter.
Motoren må ikke udvikle unødig støj
I frigear speedes motoren langsomt op. Støjen skal stige jævnt i forhold til trykket på speederen.
Udstødningssystemet skal være tæt
Når motoren speedes op, skal støjen komme fra motoren. Kommer støjen nedenunder bilen er
udstødningssystemet utæt.
Udstødningsrøret skal sidde fast
Mærk forsigtigt efter. Pas på, udstødningsrøret er beskidt og kan være brandvarmt. Tag handsker
på.
Motorolie
Motorolien skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. Det måles på oliemålepinden. Træk pinden op
og tør den samtidig af med papir. Sæt den helt på plads og træk den op igen. Oliestanden skal være
indenfor min og max mærket eller indenfor afmærkningen på pinden. Er der ikke nok motorolie vil
advarselslampen for motorolie tænde.
Kølervæske
Kølervæsken skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger
og ikke under min mærket. Er der fejl ved kølervæsken vil advarselslampen for kølervæske tænde.
Sprinklervæske
Beholderen til sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde - der skal være nok til at
forruden kan holdes ren under hele din køretur.
Dækmønster
Dækmønstret skal være mindst 1,6 mm. dybt. Alle dæk har slidindikator og når dækket er slidt ned
til dem, skal det skiftes. Der hvor slidindikatoren findes inde i dækkets mønster, er der på siden af
mønsterklodserne et pilmærke eller der står TWI.
Støddæmpere
Støddæmperne skal være virksomme ved alle hjul. Det er de hvis bilen straks falder til ro efter et
tryk over hjulene.
Gøres det forkert, får bilen buler. Bank derfor forsigtigt på bilen over forhjulene og find et sted hvor
det lyder til at være massivt. Placer hænderne som til hjertemassage på det sted du har fundet og
tryk ned. Der må ikke være ringe på den nederste hånd, det ridser bilen.
De bagerste støddæmpere kan kontrolleres ved at åbne bagagerummet og trykke ned i hvert hjørne
af åbningen.

Når vinteren nærmer sig kunne den sagkyndige også finde på at spørge om bilen har vinterdæk på.
   

Se denne  video, så kan du alt du skal kunne huske til køreprøven. Bilen er helt den samme som min.

Denne video ser du mellem næst sidste og sidste køretime.
Se den så mange gange at du er sikker !
Jeg hører dig kort i indholdet i sidste køretime og vi åbner motorhjælmen.

Held og lykke
John
Tilbage til indhold | Retur til hoved menu