Teoriprøven kan du gå til, 1 måned før du fylder 17 år. Undervisningen er tilrettelagt sådan, at du har store chancer for at bestå første gang! Der vil være mulighed for, at du kan øve dig ekstra hjemme, på din egen PC.
Du modtager en kode til Drive4you.dk hvor du i 4 måneder kan træne alt det du vil og også se eller gense alle lektioner fra undervisningen. Har du brug for mere kan du også låne en cd med flere opgaver. Vil du gerne læse i en bog kan du købe en bog af os.
Vi aftaler, hvornår du skal tilmeldes til prøve. Skulle du ikke bestå første gang, kan du deltage i al den ekstra teoriundervisning, du har behov for – Gratis.
1Drivere har ingen ventetid på teoriprøver
Hvis du har lægeerklæring med første gang, så kan vi allerede der tilmelde dig en teoriprøve, så der ingen ventetid er - en fordel for dig
Køreprøven foregår fra Køreteknisk Anlæg Horsens.
Vi aftaler den præcise dato, når du har bestået teoriprøven før kan den nemlig ikke bestilles. Desværre magter færdselsstyrelsen ikke opgaven så selv efter mere end 2 år der der fortsat ventetid på køreprøver. Derfor er det også vigtigt at du består første gang.
Hvad skal du huske til køreprøven?
Du øver lettest på denne video men kan også læse hele teksten her.
Kører du el bil finder du kontrolstoffet på denne video :
Kontrolprøven
Til køreprøven vil den sagkyndige bede dig om at kontrollere, at 3 forskellige dele af bilen er i forsvarlig stand. Den kontrol du skal udføre er praktisk og ikke teoretisk. Den er forholdsvis simpel og der skal ikke anvendes værktøj eller undersøges umiddelbart utilgængelig dele af køretøjet.
Hvis du ikke kan løse de 3 opgaver, vil den prøvesagkyndige give dig yderligere 1-2 opgaver.
Hvis du ikke kan løse nogen af de fem opgaver er prøven slut.
Ratslør
Nyere biler må normalt ikke have ratslør. Det betyder at hjulene straks skal følge rattets bevægelse.
Start motoren. Lig en finger på rattet og vibrer det. Se efter at venstre forhjul bevæger sig. For at tjekke ratslør på højre forhjul, skal du bede din sagkyndige vibrere rattet og du skal gå over til det højre forhjul og se
at det bevæger sig.
Servovæskebeholderen
Findes ikke på min bil da servoen er elektronisk
Bremsepedalen
Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund når der trædes hårdt på pedalen. Bremsepedalen må ikke synke, når den holdes nedtrådt.
Vakuumforstærker
Vakuumforstærkeren (eller bremseforstærkeren) kontrolleres ved at træde 4-6 gange på bremsepedalen. Start motoren med kobling og bremsepedal trådt ned. Bremsepedalen skal da synke et lille stykke.
Bremsevæskebeholderen
Bremsevæskebeholderen skal være fyldt til mellem min og max. mærket og det aflæses udenpå beholderen. Mangler bilen bremsevæske vil lampen for bremsefejl lyse eller blinke.
Generelle regler for lygter
Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, alle lygter skal kunne lyse og lygter i et lygtepar skal have ens lysstyrke og farve.
Nærlys
Nærlyset må ikke blænde. Derfor skal overkanten af lysgrænsen falde med mindst 1%. Stil dig foran nærlyslygten. På højre lår sætter du en finger i lysgrænsens øverste kant. Gå 1 meter tilbage og lysgrænsen skal være faldet med mindst 1 cm.
Stoplygter
Stoplygterne skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne. Du skal bede den sagkyndige træde på bremsen, så du kan se at stoplygterne virker.
Blinklygter
Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
Havariblink
Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.
Nummerpladelygter
Nummerpladelygterne skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade.
Horn
Hornet skal have en klar, konstant tone. Tryk på hornet og lyt.
Motoren må ikke udvikle unødig røg
Udstødnings-røgen skal være usynlig. Når motoren er kold, kan røgen dog være hvid (vanddamp). Start motoren og gå om til udstødningsrøret og se efter. Motoren må ikke udvikle unødig støj. I frigear speedes motoren langsomt op. Støjen skal stige jævnt i forhold til trykket på speederen. Udstødningssystemet skal være tæt. Når motoren speedes op, skal støjen komme fra motoren. Kommer støjen nedenunder bilen er udstødningssystemet utæt. Udstødningsrøret skal sidde fast Mærk forsigtigt efter. Pas på, udstødningsrøret er beskidt og kan være brandvarmt. Tag handsker på.
Motorolie
Motorolien skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. Det måles på oliemålepinden. Træk pinden op og tør den samtidig af med papir. Sæt den helt på plads og træk den op igen. Oliestanden skal være indenfor min og max mærket eller indenfor afmærkningen på pinden. Er der ikke nok motorolie vil advarselslampen for motorolie tænde.
Kølervæske
Kølervæsken skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger og ikke under min mærket. Er der fejl ved kølervæsken vil advarselslampen for kølervæske tænde.
Sprinklervæske
Beholderen til sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde – der skal være nok til at forruden kan holdes ren under hele din køretur.
Dækmønster
Dækmønstret skal være mindst 1,6 mm. dybt. Alle dæk har slidindikator og når dækket er slidt ned til dem, skal det skiftes. Der hvor slidindikatoren findes inde i dækkets mønster, er der på siden af mønsterklodserne et pilmærke eller der står TWI.
Støddæmpere
Støddæmperne skal være virksomme ved alle hjul. Det er de hvis bilen straks falder til ro efter et tryk over hjulene. Gøres det forkert, får bilen buler. Bank derfor forsigtigt på bilen over forhjulene og find et sted hvor
det lyder til at være massivt. Placer hænderne som til hjertemassage på det sted du har fundet og tryk ned. Der må ikke være ringe på den nederste hånd, det ridser bilen. De bagerste støddæmpere kan kontrolleres ved at åbne bagagerummet og trykke ned i hvert hjørne af åbningen.
Når vinteren nærmer sig kunne den sagkyndige også finde på at spørge om bilen har vinterdæk på.